News of the world

This blog is in the first case meant for myself so I don't forget interesting stuff. So you will find lots of useless topics, but there will certainly be also readings that might interest you. Lots of the items will go about my family, things we do or don't do but also about software, cars, gadgets, music, etc ... .

11 feb 2008

Is de Wii wel gebruiksvriendelijk?

Zoals het in een bekend liedje van "Doe Maar" klonk, was er vrijdagavond: "... geen bal op de TV alleen een film ...". Ik was dan ook al halfweg richting dromenland tot mijn vrouw me opeens vroeg of we geen Nintendo Wii konden kopen, zodat we iets leuks konden doen als de kinderen in bed lagen. Ik weet wel dat sommigen dan andere gedachten hebben maar voor ons is een spelletje spelen al heel wat. Ze begon haar zoektocht op Kapazaa of iets dergelijks en een half uurtje later waren we de gelukkige bezitters van een Wii console en vier spellen.

Op zaterdag hebben we hem dan opgehaald en wanneer de kinderen slapen waren hebben we onze eerste stappen op de Wii gewaagd. We begonnen met een partijtje tennis en eindigden een uur of twee later met bowling, net genoeg om 's anderendaags spieren te voelen waar we ons niet van bewust waren... .

Zondagavond vond ik nog ergens een uurtje de tijd om even met de Wii te spelen en meer bepaald het game "Need for speed - Pro street". Het glimmende schijfje werd opgeslorpt door de Wii en even later rolde er een aantal wielen met verchroomde velgen voorbij en het beeld eindigde op een eenvoudig menu. Menuutje naar beneden scrollen, de onderste knop van de vierwegsrichting knop indrukken en er schuift een submenuutje naar rechts open?! What the f**k? Door de knop naar beneden in te drukken verplaatste mijn keuze niet naar beneden in het menu maar naar rechts. In eerste instantie dacht ik dat ik per ongeluk op de verkeerde knop had geduwd maar nee bij een volgende poging gebeurde hetzelfde. Na wat geklungel bleek dat ik de controller niet vertikaal moest houden zoals normaal maar horizontaal.

Met dit soort technologie hadden ze toch wel aan een aantal van de tien geboden van Nielsen (heuristieken) kunnen tegemoet komen niet? De controller wordt immers gebruikt om een wagen te besturen binnen het spel, je moet cirkelvormige draaibewegingen maken in het vertikaal vlak om te sturen zoals je dat met een gewoon stuur zou doen. Dan moeten ze toch weten wanneer de controller horizontaal of vertikaal wordt gehouden. Kan het systeem mij dan niet gewoon zeggen dat ik mijn controller vertikaal hield en dat ik hem horizontaal moest houden om te kunnen navigeren? Hierdoor zou ik mij in ieder geval een stuk minder dom gevoeld hebben, gelukkig was ik maar alleen en bleef het maar bij wat gevloek... .

Zo zie je maar dat een stuk hardware maar zo gebruiksvriendelijk kan zijn als de software die er wordt opgezet.

Werden op deze software gebruikerstesten uitgevoerd? Stel ik me dan de vraag. Of voldoe ik niet aan het profiel van diegenen die normaal dit soort spellen spelen. Of lezen zij wel degelijk eerst het boekje dat bij het spel zit (RTFM)?

Ik heb mijn lesje weeral geleerd, niet dat ik volgende keer het boekje met uitleg ga lezen, neen ik ga de controller gewoon even ronddraaien en terug proberen.