News of the world

This blog is in the first case meant for myself so I don't forget interesting stuff. So you will find lots of useless topics, but there will certainly be also readings that might interest you. Lots of the items will go about my family, things we do or don't do but also about software, cars, gadgets, music, etc ... .

10 nov 2007

Google en de opensource mentaliteit

Net een interessante blog post gelezen van Google waar ikzelf al jaren van droom... . Het gaat dus om een werknemer van Google die toen hij er begon te werken tegen een collega kloeg over een aantal dingen in Gmail. Die collega verwees hem naar een document waar in beschreven stond hoe hij de broncode op zijn werkstation kon krijgen en aldus de mogelijkheid had om deze aan te passen. Hij moest de veranderingen enkel nog sturen naar de Gmail ingenieurs die het goedkeurden en een week later stonden zijn aanpassingen online.

Ik herinner me nog een drietal jaren terug toen ik nog fulltime programmeur was, werd er tijdens een teammeeting door de teamlead de vraag gesteld hoe we het developmentproces zouden kunnen verbeteren. Was toen al enkele jaren actief als opensource programmeur bij het Expresso Framework en de manier van werken sprak mij enorm aan. Ik trachtte het team toen te overhalen op een dergelijke manier te gaan werken waarbij een geprioriseerde todo lijst werd voorgelegd en de ontwikkelaars zouden kunnen kiezen welke dingen hen het meest interesseerden en deze dan ook zouden ontwikkelen. Het team was destijds in twee projectteams verdeeld en ik wilde het mogelijk maken om over deze projecten heen te kunnen werken en de programmeurs zelf die dingen te laten ontwikkelen waarvoor ze zich het meeste interesseerden. Maar helaas vond mijn chef dat niet zo een goed idee en werd het maar afgewimpeld als niet interessant.

Maar toen ik deze post van Google las, moest ik er onmiddellijk weer aandenken... . Denk ook wel dat deze manier van denken de developers meer motiveert omdat ze de problemen kunnen oplossen die hen het meeste interesseren.

Let wel, nu ik het petje van usability designer draag, heb ik er ook wel mijn vragen bij. Indien het een geprioseerde lijst is van dingen die geimplementeerd moeten worden, bepaalt aan de hand van user research, heb ik er geen enkel probleem mee. Maar uit het artikel leek het mij wel meer dat die ontwikkelaar vooral de programma's wilde aanpassen voor zijn eigen noden... . Als developer sta je er meestal niet bijstil dat je niet dezelfde noden hebt als de "echte" gebruikers van het product. Maar Google kennende, zij investeren toch ook enorm veel in user research en usability dus ik veronderstel dus wel dat ze de veranderingen ook afgecheckt hebben tegen de "echte" user requirements.

Al bij al, ik vind het een manier van werken waar ik als developer enorm zou van kunnen genieten en als het dan nog zoveel mogelijk volgens de regels van interaction design kan verlopen, ben ik er helemaal voor te vinden.