News of the world

This blog is in the first case meant for myself so I don't forget interesting stuff. So you will find lots of useless topics, but there will certainly be also readings that might interest you. Lots of the items will go about my family, things we do or don't do but also about software, cars, gadgets, music, etc ... .

4 dec 2008

Onzichtbare computer

Wow, het is weeral enkele maanden geleden dat ik nog eens iets gepost heb. Niet dat ik geen interessante dingen te melden had, maar het is zo druk geweest dat ik er gewoonweg niet meer aan toe gekomen ben.

Vandaag was ik op zoek naar informatie in verband met smart environments, ubiquitous computing of ook wel ambient intelligence genaamd. Ubi watte hoor ik al een aantal mensen zeggen! Wel om het kort te houden, de tijd dat er enkel veel rekenkracht zat in je computer/laptop is voorbij, je vind tegenwoordig al heel wat rekenkracht terug in allerhande dagelijkse voorwerpen. Of gewone voorwerpen die door microchips heel wat intelligentie verbergen. Het doel van UbiComp is deze rekenkracht en informatie komende uit deze chips te gebruiken om nieuwe toepassingen te maken die het alledagelijkse leven wat aangenamer moeten maken.

Na heel wat gelezen te hebben over interaction en experience design in dit domein kwam ik een interessante video tegen, die ik graag aan jullie zou willen laten zien. De video laat niet zien hoe we onze alledagelijkse taken kunnen vergemakkelijken dankzij UbiComp maar demonstreert een aantal leuke games die getoond worden op een groot scherm en waar je met je telefoon naartoe kan bellen om ermee te spelen. Echt leuk bedacht!

Labels: , , , ,